Jak pisać bloga i pozycjonować blog w 2023
Jak pisać bloga, aby był czytany – to zapewne pytanie, które zadaje sobie wielu początkujących blogerów. W tym tekście chciałbym pokazać Ci, w jaki sposób pisać i pozycjonować bloga, tak aby wpisy pojawiły się wysoko w wynikach wyszukiwania, a Twój blog szybko zyskiwał nowych czytelników.
Na początku muszę przyznać się do jednej rzeczy. Ten blog nie jest moim pierwszym. Było ich wiele i większość z nich umierała śmiercią naturalną. Najczęściej powody były dwa:
Brak zdefiniowanego celu – dlaczego piszę i o czym?
Brak czytelników.
To ostatnie bolało najbardziej. Zerkałem na statystyki Google Analytics i załamywałem ręce. Tyle godzin pracy nad tekstami i nikt ich nie czyta. W końcu, po długiej przerwie, postanowiłem stworzyć nowy blog i potraktować go, jako pewnego rodzaju eksperyment, którego zadaniem było testowanie i analiza różnych form dotarcia do czytelników.
Oto właśnie jesteś na tym blogu.
Nie wiem, jakie źródło Cię tu przywiodło, natomiast w tym wpisie, chciałbym podzielić się z Tobą pewnym sposobem na pisanie tekstów, który z rozmysłem prowadzi do ich „promocji”. Istnieje wiele sposobów na promocję swojego, natomiast jednym z najważniejszych jest pozycjonowanie. Problem w tym, że nie jest to łatwe, a przy tym jest to zajęcie bardzo czasochłonne. W tym tekście chcę Ci przedstawić technikę, która może mocno pomóc w tych działaniach i sprawić, że pozycjonowanie będzie skuteczniejsze.
Jako przykładem, posłużę się jednym z moich wpisów, który w krótkim czasie trafił na pierwsze miejsce wyników wyszukiwania. Warto dodać, że blog posiadał zaledwie kilka miesięcy, nie posiadał żadnego zaplecza linków, a ilość wpisów była niewielka. Od czego zacząłem?
JAK ZNALEŹĆ ODPOWIEDNI TEMAT
Zapewne każdy bloger chciałby trafić do jak największej rzeszy czytelników. Aby się to udało wpierw trzeba pisać o tym, o czym ludzie chcą czytać. Oczywiście tematów jest bez liku, ale jak sprawdzić, co w danej branży, danej tematyce ludzi interesuje? Tutaj skorzystać można z kilku narzędzi:
Google Trends – pozwala przeanalizować trendy wyszukiwania, co da nam pewną ogólną wiedzę o tym, czy dana fraza jest popularna, czy też nie. Jest to narzędzie, które może naprowadzić nas na pewien „trop” tego, o czym warto pisać.
Google Narzędzie Słów Kluczowych – to narzędzie dostępne w Google Adwords. Narzędzie jest darmowe i pozwala nam sprawdzić statystyki wyszukiwania danych słów kluczowych w wyszukiwarce. Jeśli zatem, wpiszemy jakąś frazę, np. „buty” – narzędzie pokaże nam cały zestaw różnych słów kluczowych, powiązanych z powyższą frazą oraz statystyki wyszukiwania. Dzięki temu możemy zobaczyć, co ludzie wyszukują, a więc co ich interesuje i na tych słowach kluczowych oprzeć swoje teksty.
Buzzsumo – to kolejne narzędzie, które pozwoli nam sprawdzić, które teksty, są najczęściej udostępniane w mediach społecznościowych. Wystarczy wpisać określoną frazę, a Buzzsumo pokaże nam najpopularniejsze teksty, powiązane z daną frazą.
Ahref – to moje ulubione narzędzie analityczne. Niestety posiada pewną wadę, jaką jest jego cena. Narzędzie pozwala nam przeanalizować słowa kluczowe konkurencyjnych stron internetowych. Dzięki temu, możemy dowiedzieć się m.in., które teksty generują największy ruch na innych blogach i stronach internetowych.
W opisywanym przeze mnie przypadku, zdecydowałem się posłużyć podpowiedzią narzędzia Ahref. Dla testu wybrałem bloga Artura Jabłońskiego, który jest specjalistą od reklamy na Facebooku i posiada dobrze wypozycjonowaną witrynę. Jak podpowiedział mi Ahref, jednym z najpopularniejszych tekstów na blogu Artura był wpis: „Jak znaleźć czyjś adres email”, który dla tej frazy znajdował się na miejscu pierwszym wyników wyszukiwania.
Ponieważ mój blog ma na celu pomoc czytelnikom w pozyskiwaniu kontaktów, subskrybentów i odbiorców, uznałem, że jest to temat, który pasuje do mojego bloga. Ważną kwestią było to, że wybieram dłuższą frazę, która – jak sprawdziłem w narzędziu słów kluczowych Google – jest popularna, a przy tym zapewne nie tak trudna do wypozycjonowania, jak krótkie i popularne frazy.
[trx_title type=”2″][/trx_title][trx_chat title=”Zapamiętaj” photo=”1590″][vc_column_text]Ponad połowa fraz wyszukiwanych w Google posiada 4 słowa, bądź więcej.[/vc_column_text][/trx_chat]
Postanowiłem napisać podobny tekst, bardziej dokładnie wgłębiając się w tę problematykę. Przez dwa dni czytałem na temat różnych sposobów na odnalezienie adresu mailowego danej osoby i w końcu, gdy byłem już gotowy, przystąpiłem do pisania. Moim celem było nie tyle kopiowanie wpisu Artura Jabłońskiego, co napisanie obszerniejszego i bardziej dokładnego tekstu na ten temat. Artur jest znanym specjalistą, z całą masą linków prowadzących do jego bloga, co oczywiście wpływa na dobrą pozycję jego wpisów w wyszukiwarce. Jeśli chciałem zbliżyć się swym wpisem do pozycji jego tekstu w wynikach wyszukiwania, to musiałem napisać coś obszerniejszego i dokładniejszego. I tak zrobiłem. Do tego odpowiednio sformatowałem wpis (o czym później) i przygotowałem materiały graficzne. Zadbałem również o kilka linków do mojego wpisu, umieszczając je na innych moich blogach oraz umieszczając wpisy w mediach społecznościowych. Pozostało oczekiwanie…
Po 2 miesiącach mój wpis znalazł się na 12 miejscu w wyszukiwarce dla frazy: „Jak znaleźć adres email danej osoby”. Dwunaste miejsce, czyli druga strona wyników wyszukiwania, nie była czymś satysfakcjonującym, ale była dobrym miejscem wyjściowym. Skoro nowy tekst, na nowym blogu osiągnął bez większej ilości linków 12 miejsce, to przy odrobinie działań, może znaleźć się znacznie wyżej.
Myślę, że bardzo często „na siłę” staramy się promować pewne słowa kluczowe, a one – z różnych powodów – i tak stoją w miejscu.
[trx_title type=”2″][/trx_title][trx_chat title=”Zapamiętaj” photo=”1590″][vc_column_text]Zamiast skupiać się na nieefektywnych działaniach, lepiej sprawdzić, które słowa kluczowe posiadają całkiem dobrą pozycję w wyszukiwarce i skupić się na poprawie ich pozycji.[/vc_column_text][/trx_chat]
Jak to zrobić?
TWÓJ PRZYJACIEL GOOGLE CONSOLE
Jednym z narzędzi, do którego warto zaglądać jest Google Console, które za darmo pozwala śledzić dane Twojej witryny z wyników wyszukiwania Google. Dzięki temu możesz sprawdzić takie elementy, jak pozycję Twojej strony w wyszukiwarce, ilość kliknięć, czy ilość wyświetleń Twojej witryny dla określonych zapytań. Wystarczy, że założysz konto w Google Console, dodasz oraz zweryfikujesz swoją witrynę (umieszczając specjalny plik na swoim serwerze). Następnie wchodząc w zakładkę „analityka wyszukiwania” oraz zaznaczając „pozycję” oraz „wyświetlenia”, możesz sprawdzić, które strony często wyświetlają się dla określonych zapytań wpisywanych w wyszukiwarce i jaka jest ich pozycja. Dzięki temu dowiesz się, które zapytania są popularne i na jakiej pozycji znajdują się Twoje wpisy.
Jeśli okaże się, że jakieś zapytanie jest popularne, a przy tym Twój wpis znajduje się blisko pierwszej dziesiątki w wynikach wyszukiwania, to warto skupić się na poprawie pozycji. W moim przypadku wpis dotyczący poszukiwania adresu email, znalazł się na 12 pozycji i dlatego postanowiłem powalczyć o to, aby znalazł się w pierwszej piątce wyników wyszukiwania. Co zrobilem?
Zacząłem od audytu mojego wpisu i przeformatowania strony pod kątem SEO. To, na co należy zwrócić uwagę:
TYTUŁ STRONY (title) – powinien zawierać daną frazę, która nas interesuje – najlepiej o długości: 70-75 znaków. W moim przypadku tytuł ”Jak znaleźć czyjś adres email”, zmieniłem na „Jak znaleźć adres e-mail danej osoby” – jak proponowało mi Google Console i dodałem jeszcze frazę „-5 sposobów”
OPIS STRONY (description)– umieściłem w nim frazę kluczową oraz dodatkowy opis. Warto pamiętać, że optymalna długoś opisu strony to: 150-155 znaków
ADRES URL – jeśli to możliwe, powinien zawierać słowo kluczowe. W moim przypadku sformatowałem go w ten sposób: https://influentiq.pl/blog/jak-znalezc-adres-e-mail/
NAGŁÓWKI H1-H6 – użyte wg hierarchii, zawierające słowa kluczowe. Fraza kluczowa znalazła się w moim przypadku w pierwszym nagłówku
TREŚĆ STRONY (body) – zadbałem o to, aby fraza kluczowa znalazła się kilkukrotnie w tekście. Do tego dopisałem więcej tekstu, gdyż im więcej treści tym lepiej. Jak wskazują różne badania dłuższe treści lepiej się pozycjonują i o ile to możliwe, warto pisać teksty powyżej 2000 słów.
[trx_title type=”2″][/trx_title][trx_chat title=”Zapamiętaj” photo=”1590″][vc_column_text]Jeśli chcesz, aby Twoje wpisy znalazły się wysoko w wynikach wyszukiwania, zadbaj o to, aby dawały prawdziwą wartość czytającemu.[/vc_column_text][/trx_chat]
OBRAZKI – opatrzyłem je tekstem alternatywnym (Alt)
LINKI – zadbałem o linki wychodzące do wartościowych witryn piszących o podobnym temacie. Warto pamiętać, że znaczenie ma również linkowanie wewnątrz witryny.
Kolejnym krokiem było dodanie linków ze źródeł zewnętrznych do mojego wpisu. Dodałem zatem linki w mediach społecznościowych, blogach i na forach internetowych poruszających podobną tematykę.
Efekt – w ciągu niecałych 3 miesięcy strona znalazła się na 1 miejscu dla frazy „jak znaleźć adres email” oraz podobnych słów kluczowych.
PODSUMOWANIE
Jeśli zależy Ci na tym, aby Twój blog zyskiwał czytelników i popularność, to od samego początku musisz pomyśleć o odpowiedniej promocji. Dla wielu słowo „pozycjonowanie” wydaje się synonimem słów: „trudne” i „czasochłonne”, ale nie musi tak być. Przedstawione powyżej case study pokazuje, że nawet młody blog lub strona, bez zaplecza linków, może zyskać wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania, a dzięki temu czytelników. Pomimo, że nadal najważniejszymi elementemi, decydującymi o wysokiej pozycji strony w wyszukiwarce, są linki zewnętrzne i odpowiednio sformatowana strona (pod kątem SEO), to nie zapominaj, że „content is king”. Tworząc interesujące i bardziej obszerne treści oraz dając wartość czytającym, zwiększasz swoją szansę na osiągnięcie wysokich pozycji w Google.