Google Facebook – czyli gdzie warto reklamować się w internecie?

Google vs Facebook – czyli gdzie warto reklamować się w internecie?e

Google i Facebook, to dwaj najwięksi gracze internetowi. Facebook posiada obecnie 2 biliony aktywnych użytkowników. Z Google każdego dnia korzystają biliony internautów. Jeśli zatem szukasz klientów – Google i Facebook, to miejsca, w których musisz być. Pytanie, który system reklamowy jest lepszy i z którego powinna korzystać Twoja firma?

Zanim przejdziemy do szczegółów obu narzędzi reklamowych, musimy uzmysłowić sobie podstawową różnicę między Google i Facebookiem. Różnicę tę tworzą same intencje użytkowników.

Google jest medium intencyjnym. Innymi słowy podstawą działania w Google jest jakaś intencja. Gdy potrzebujemy się czegoś dowiedzieć, coś kupić, coś wyszukać, to wtedy najczęściej korzystamy z wyszukiwarki internetowej. Nawiązując do Business Insider, obecnie wyszukiwarka Google otrzymuje co minutę 2,3 miliona różnych zapytań. Jeśli zatem sprzedajesz jakieś produkty bądź usługi, Google Adwords może być doskonałym miejscem na reklamowanie Twojej działalności.

Z drugiej strony mamy Facebooka, który posiada potężną bazę użytkowników, ale nie jest medium intencyjnym. Wchodząc na Facebooka najczęściej chcemy pooglądać posty, zobaczyć znajomych, z kimś nawiązać kontakt, ale nie jest to miejsce, które odwiedzamy z jakąś konkretną intencją. Jeśli zatem chcesz na Facebooku w standardowy sposób reklamować swoje usługi bądź produkty, to w większość wypadków taka „zimna” reklama nie zadziała. Facebook pozwala jednak na dotarcie z przekazem do dużych grup osób, które możesz targetować według wielu kategorii, jak wiek, lokalizacja, zainteresowania i inne, co sprawia, że jest atrakcyjnym miejscem na promocję działalności.

Jeśli zatem posiadasz działalność, w której oferujesz konkretne produkty i usługi, których ludzie szukają – najlepiej skorzystać z Google.

Jeśli jednak chcesz dotrzeć z przekazem, informacją do szerokiego grona sprecyzowanych odbiorców, to warto skorzystać z Facebooka.

Jeśli posiadasz np. jakiś zupełnie nowy produkt, którym mogą być zainteresowane – powiedzmy – kobiety zainteresowane urodą, to właśnie Facebook, poprzez swoje narzędzie dotarcia do konkretnych odbiorców, powinien okazać się skuteczniejszym narzędziem.

Google i Facebook różnią się zatem „intencyjnością” działań użytkowników oraz dwoma odmiennymi systemami dotarcia do odbiorców. Zobaczmy, jak to działa w praktyce.

Co to Google Adwords?

Google jest obecnie najpopularniejszą wyszukiwarką internetową, a Google Adwords, to narzędzie służące do tworzenia reklam w wyszukiwarce oraz innych miejscach, jak np. Youtube i serwisy partnerskie. Jeśli zatem interesuje Cię dotarcie do osób, które szukają konkretnych produktów, to w większości wypadków warto skorzystać z reklamy w Google. Jeśli wierzyć Google, średnio z 1 zainwestowanego dolara reklamodawcy zyskują 2 dolary. Brzmi to ciekawie, ale nie jest też tak proste, co za chwilę pokażę. Zanim to jednak zrobię, warto przedstawić podstawowe formaty reklamowe w Google Adwords:

Sieć wyszukiwania – pozwala pojawiać się kampaniom reklamowym w wynikach wyszukiwania dla danego słowa kluczowego.  Jeśli zatem ktoś wpisze jakieś słowa w wyszukiwarkę, jak np. „drukarnia Kraków”, reklamy pojawią się u góry oraz na dole wyników wyszukiwania. Z tego formatu reklamy korzysta się przede wszystkim wtedy, gdy chcesz dotrzeć do osób szukających odpowiedniego produktu lub usługi.

google adwords

Sieć reklamowa – wyświetla reklamy na stronach i w aplikacjach, jeśli słowa kluczowe powiązane są z treścią strony. Z tego formatu korzysta się, aby dotrzeć do klientów odwiedzających strony internetowe oraz gdy zależy nam na zwiększeniu świadomości marki.

Kampania Produktowa w Google Shopping – to forma bazująca na reklamach e-commerce, która pozwala Ci wyświetlać konkretne produkty, gdy osoba wpisze powiązane słowa kluczowe. Czyli, jeśli ktoś wpisze np. „buty sportowe” u góry wyników wyszukiwania pojawią się konkretne produkty. W ten sposób możesz promować swój sklep internetowy lub lokalny.

google shopping

Wideo – to kampanie pozwalające wyświetlać Twoje reklamy na stronach streamingowych, jak Youtube i w sieci reklamowej Google. Z tego formatu korzysta się w przypadku tworzenia reklam wideo.

Promowanie aplikacji – format pozwalający promować aplikacje komputerowe.

Retargeting – to forma reklamy, która pozwala dotrzeć do osób, które w jakiś sposób miały już styczność z Twoją działalnością, czyli np. odwiedziły Twoją witrynę internetową. Tego typu reklamę stosuje się w celu ponownego dotarcia do klientów lub potencjalnych klientów.

Reklama w Google Adwords opiera się głównie na wyszukiwanych słowach kluczowych i możliwości dotarcia z reklamą do osób zainteresowanych danymi słowami. Jest to podstawowa różnica między „targetowaniem” w Google i na Facebooku. Google posiada pewne informacje o preferencjach i profilu użytkowników, jednakże nie są one tak dokładne jak dane, które posiada Facebook, przez co w Google Adwords wszystko polega praktycznie na znalezieniu odpowiednich słów kluczowych.

Adwords posiada kilka różnych modeli rozliczeń samych kampanii, z których najpopularniejszym jest CPC (Cost Per Click), czyli koszt za kliknięcie w reklamę. Innymi słowy, wybierając ten format ustalamy, ile chcemy zapłacić za każde kliknięcie w naszą reklamę.  Kiedy taka reklama się opłaca? Można to policzyć znając takie dane, jak:

  • koszt kliknięcia
  • Konwersja (ilość osób, które zdecydują się zakupić produkt)
  • Cena produktu i dochód z produktu
  • Budżet reklamowy

Załóżmy, że moim produktem jest Kurs Marketingu, który kosztuje 200 zł i z którego – nie licząc podatków – 200 złotych trafia do mojej kieszeni, jako dochód.

Jeśli założymy, że mam 1000zł budżetu, a koszt kliknięcia to 2zł, wtedy około 500 osób powinno kliknąć w moją reklamę (zakładając oczywiście, że znajdzie się tylu zainteresowanych i reklama będzie poprawnie się wyświetlać). Jeśli 3% osób kupi mój kurs (to tylko średnie założenie. Nie jesteśmy w stanie poznać prawdziwej konwersji przed stworzeniem kampanii), czyli: 500×3%= 15 zakupów. 15 zakupionych kursów x 200zł (cena kursu)= 3000zł przychodu. Czyli zainwestowany 1000zł da mi 3000zł przychodu. Musimy jednak pamiętać, że konwersja może być niższa, cena kliknięcia może być wyższa, lub dochód z oferowanego produktu może być niższy, co może również spowodować, że reklama będzie nieopłacalna.

Zupełnie inaczej działa reklama na Facebooku. (Zobacz też mój wpis: reklama na Facebooku za darmo).

Co to jest Facebook Ads?

Tworząc kampanie reklamowe korzystając Facebooku Ads, nie wybieramy słów kluczowych, a bardziej grupy odbiorców, które może określać wiele różnych parametrów, jak: wiek, płeć, lokalizacja, język, zainteresowania. Innymi słowy nie opieramy się na tym czego w danej chwili użytkownicy szukają, a bardziej na tym kim są. Facebook posiada obecnie 2 biliony użytkowników, co oznacza, że możesz na tej platformie znaleźć odbiorców z każdej niszy. Swoje reklamy możesz wyświetlać w wielu miejscach na Facebooku dostosowując je do komputerów, urządzeń mobilnych, możesz wyświetlać je w Messengerze, na Instagramie i innych portalach partnerskich, jak np. Tinder. Swoje kampanie możesz oprzeć o bardzo różne cele:

facebook reklamy

Możesz dotrzeć dwoją reklamą również do niestandardowych grup odbiorców, jak choćby osób, które wcześniej odwiedziły Twoją witrynę internetową, czy np. są Twoimi subskrybentami (posiadasz ich adres mailowy).

Reklama na Facebooku pozwala Ci w łatwy sposób budować świadomość marki. Interakcja w Google Adwords najczęściej opiera się na kliknięciu w reklamę, przejściu na stronę i ewentualnie zakupie produktu. W wypadku Facebooka osoby wchodzą w interakcję z reklamami na wiele sposobów. Bardzo często angażują się pod reklamą komentując ją, czy polubiają fanpage, co pozwoli Ci później w organiczny sposób dotrzeć do nich, bez wydawania pieniędzy na reklamę.

Czy to oznacza, że reklamowanie produktów na Facebooku nie ma sensu?

Nic bardziej mylnego. To, że Facebook nie jest medium intencyjnym, czyli osoby nie szukają na tym portalu produktów i usług, wcale nie oznacza, że reklama produktów nie ma sensu. Najczęściej jednak użytkownicy Facebooka potrzebują więcej czasu na podjęcie decyzji o zakupie, niż to ma miejsce przy wykorzystaniu reklam w Google Adwords. Facebook pozwala jednak dotrzeć do osób o określonych preferencjach, który zamiast oferować gotowy produkt, warto zaoferować reklamą z jakąś „przynętą – czymś, co przyciągnie ich uwagę. Zamiast zatem sprzedawać książkę, warto zaoferować darmowy rozdział. Zamiast oferować usługi hostingowe, warto zaoferować 14 dniowy okres próbny. Innymi słowy, nie oferujemy gotowego produktu, a reklamujemy jakiś produkt, który zachęci odbiorcę do kliknięcia w naszą reklamę, co np. przekieruję tę osobę na naszą stronę internetową, gdzie osoba będzie mogła wykonać pewną akcję, jak np. skontaktować się z nami, podać swoje dane, subskrybować wiadomości, utworzyć konto itd. W ten sposób pozyskujemy tzw. „lead”, co pozwala nam nawiązać relację z odbiorcą, a następnie zamienić go w klienta.

Podsumowanie

Google i Facebook, to dwie platformy, które dają nam unikatową możliwość pozyskania nowych klientów dzięki reklamie. Podstawowa różnica pomiędzy oba narzędziami polega na targetowaniu, czyli formie dotarcia do odbiorców. Reklama w Google skupia się na osobach, które szukają czegoś w danym momencie, gdy Facebook skupia się na tym kim osoby są. To, z którego narzędzia reklamowego warto skorzystać wynika z tego, co masz do zaoferowania i kim są Twoi odbiorcy. Jeśli posiadasz działalność, w której oferujesz konkretne produkty i usługi – warto skorzystać z reklamy w Google Adwords. Jeśli chcesz dotrzeć z przekazem, informacją do szerokiego grona sprecyzowanych odbiorców, to warto wykorzystać do tego Facebook. W wielu wypadkach warto korzystać z obu narzędzi jednocześnie tworząc np. reklamy na Facebooku i dodatkowo wyświetlając osobom, które w  kliknęły w te reklamy, reklamę retargetingową w Google.

Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej, jak skutecznie tworzyć reklamy w Google i na Facebooku, zapraszam na mój darmowy 4-dniowy kurs marketingu. Zapisz się poniżej lub klikając tutaj.

kurs reklama na facebooku za darmo

Google Facebook – czyli gdzie warto reklamować się w internecie?
Przewiń na górę