Reklama na Facebooku za darmo

Reklama na Facebooku za darmo

Czy możliwa jest reklama na Facebooku za darmo? Bez znaczenia, po której stronie barykady stoisz – czy jesteś wiernym fanem, czy też nie znosisz tego miejsca – Facebook jest jednym z najpopularniejszych portali w internecie. Choćby przez to nie można go bagatelizować. Dodając do tego możliwość wyjątkowego targetowania odbiorców – jest to wymarzone miejsce do tworzenia reklam. A przynajmniej byłoby nim, gdyby dało się tworzyć reklamy za darmo. Wciąż jednak zapominamy, że Facebook powstał nie jako tablica reklamowa (którą dzisiaj bardzo przypomina), a medium społecznościowe. Co to oznacza? Po pierwsze, oznacza to, że nie musisz płacić za reklamy, aby reklamować się na Facebooku. Wystarczy trochę kreatywności i nadal możesz dotrzeć do innych użytkowników bez inwestowania złotówki. Po drugie, reklama na Facebooku za darmo nie jest możliwa, ale istnieje sposób na refinansowanie kosztów kampanii – o czym przeczytasz na samym końcu wpisu. Zacznijmy jednak od darmowych sposobów promocji: 

kurs reklama na facebooku za darmo

1. FANPAGE

Może ten sposób bardzo słabo świadczy o mojej erudycji, ale jakby nie było – od tego trzeba zacząć. Odpowiednio stworzony i prowadzony fanpage, na którym regularnie pojawiają się posty, zdjęcia i filmy – pomoże w przyciągnięciu uwagi innych użytkowników Facebooka. Pierwsze, co musisz zrobić, to zaprosić znajomych. Drugie – znajdź najpopularniejsze fanpage’e o podobnej tematyce, jak Twoja. Sprawdź, które posty cieszą się największą popularnością i udostępnij je na swoim fanpage’u. Poszukaj podobnych tematycznie postów w internecie i ponownie udostępnij je na swoim fanpage’u. Innymi słowy sprawdź, co cieszy się popularnością i wykorzystaj to na swojej stronie. Choć brzmi to mało wiarygodnie – zobaczysz, że po pewnym czasie Twoja społeczność zacznie rosnąć.

Jeśli piszesz bloga, w stosunkowo łatwy sposób możesz sam budować społeczność, dzieląc się swoimi artykułami i zwiększając ich zasięg. W tym celu potrzebne będą dwa elementy – wyjątkowo interesujące teksty, które odbiorcy będą chcieli koniecznie przeczytać oraz wtyczka na Twoim blogu, odblokowująca dostęp do tekstu w momencie, gdy odbiorca udostępni wpis na jednym ze swoich profili społecznościowych. W ten sposób zyskujesz darmowy zasięg i zainteresowanie większej ilości odbiorców. Odbiorców możesz pozyskiwać również zachęcając do polubienia fanpage’a. W tym celu warto zainstalować na blogu wtyczki pozwalające udostępnić artykuł.

2. ZAPRASZANIE NIEZNAJOMYCH

Poza zaproszeniem do polubienia fanpage’a znajomych, możesz również zapraszać nieznajomych. Jak to zrobić? Nie da się tego zrobić z poziomu znajomych. Możesz natomiast obserwować kto reaguje na Twoje komentarze, a następnie sprawdzić, czy każda z tych osób polubiła już Twój fanpage’a. Jeśli nie, to klikając w zakładkę polubienia posta, otworzysz okno, w którym możesz zaprosić osoby do polubienia fanpage’a.

3. GRUPY

Zapewne wiesz, że na Facebooku istnieje wiele grup. Partycypacja w takich grupach daje ogromne możliwości dotarcia za darmo do dużego grona odbiorców. Jeśli masz coś ciekawego do przekazania, pokazania, podzielenia się, to działaj. Pamiętaj jednak, że nie może być to reklama. Musisz oferować jakąś wartość – interesujące teksty, kursy, pomoc itd. Jeśli to połączone jest z jakąś działalnością komercyjną – zawsze zapytaj administratora grupy, czy możesz umieścić swoją ofertę. Udzielanie się w dyskusjach jest również doskonałym sposobem na reklamę. Z własnego doświadczenia wiem, że jeden, konstruktywny komentarz pod czyimś postem, pozwala pozyskać kilku, a nawet kilkunastu subskrybentów mojego newslettera. Jakim sposobem? Po prostu, pomagam rozwiązać jakiś problem i ewentualnie wspominam o większej ilości informacji na stronie.

Kolejny krok to założenie własnej grupy, co da Ci jeszcze większe możliwości promocji.

Jak to zrobić w odpowiedni sposób, można przeczytać na blogu Fasttony – doskonałego narzędzia, które pozwala tworzyć efektywniejsze reklamy na Facebooku.

4. NETWORKING

Jeśli Twój Fanpage jest już gotowy, aktywny i nabiera rozpędu; zaprosiłeś już wszystkich znajomych… to możliwe, że zapomniałeś, że wielu z tych znajomych posiada swoje fanpage’e. Warto sprawdzić, kto posiada coś wartościowego, sprawdzić osoby i firmy, z którymi współpracujesz w rzeczywistości. Następnie sprawdzić ich fanpage i ewentualnie poprosić o promocję Twojej działalności. W jaki sposób? Załóżmy, że jesteś fotografem ślubnym. Na ślubach poznajesz zespoły, znasz menadżerów hotelów, itd. Warto zbudować z nimi relację i poprosić ewentualnie o udostępnienie informacji o Tobie na fanpage’u, dzięki czemu dotrzesz do osób, które śledzą ich działalność. W zamian możesz odwdzięczyć się informacją o nich na swoim fanpage’u.

5. ZAANGAŻOWANIE

Na Facebooku warto być aktywnym nie tylko na swoim fanpage’u, w grupach, ale wszędzie tam, gdzie dzieje się coś ciekawego, czy pojawiają się treści interesujące dla Ciebie. Stąd warto monitorować informacje, które mogą Ci pomóc w darmowej promocji. Doskonałym narzędziem jest Brand24 – platforma, która pozwala monitorować według słów kluczowych określone tematy. Dzięki temu nie tylko dowiesz się, co inni mówią o Twojej marce, ale możesz przeszukiwać treści udostępniane na Facebooku oraz reagować na nie. Załóżmy, że ktoś poszukuje fotografa ślubnego – śledząc takie słowa, jak: “zdjęcia ślubne”, czy “fotograf ślubny” łatwo wyszukasz posty tego typu oraz ich autorów, dzięki czemu będziesz mógł skontaktować się z nimi wysyłając wiadomość, bądź zostawiając komentarz.

Aktywność na Facebooku jest kluczem do sukcesu. Warto nie tylko cyklicznie publikować na swoim fanpage’u, ale również przełączając się na swój fanpage dodawać komentarze na innych fanpage’ach.

6. Facebook Live

Kolejnym doskonałym sposobem promocji jest wykorzystanie transmisji na żywo, czyli tzw. Facebook Live. Emisja na żywo mocno angażuje użytkowników Facebooka, o czym pisałem we wpisie: Facebook Transmisja na żywo. Interesującą opcją jest możliwość udostępnienia transmisji nie tylko na swoim profilu, ale również na zarządzanej stronie lub w grupie (również w grupach zamkniętych, do których należysz – ale za przyzwoleniem administratora). Daje to możliwość dotarcia do większej grupy użytkowników. W trakcie transmisji warto poprosić oglądających o jej udostępnienie, dzięki czemu dotrzemy do nowych odbiorców.

7. REKLAMA NA FACEBOOKU ZA DARMO

Ten chwytliwy temat, to haczyk, który miał przyciągnąć Twoją uwagę. A tak zupełnie poważnie – poza pewnymi trikami, które jednak dalekie są od efektów, jakie chcielibyśmy osiągnąć – jest pewien sposób. Nie da się tego osiągnąć wyłącznie w obrębie samego Facebooka, ale w połączeniu z innymi narzędziami – da się stworzyć system, który pozwoli Ci reklamować się za darmo, poprzez refinansowanie kosztów kampanii na Facebooku.

Jeśli chciałbyś się dowiedzieć, jak to zrobić – zapraszam na darmowy, 4-dniowy kurs “Skuteczna reklama na Facebooku i w Google“, w którym pokażę Ci jak reklamować się za darmo. Na kurs możesz zapisać się tutaj:

PODSUMOWANIE

W styczniu 2018 Facebook ogłosił duże zmiany na swojej platformie. Jak powiedział twórca portalu Mark Zuckerberg, Facebook ma pozostać medium społecznościowym, co znaczy, że użytkownicy powinni widzieć jak najwięcej postów rodziny, bliskich znajomych, a jak najmniej postów profili firmowych, marek i serwisów. Jest to zatem jasny komunikat, wysłany do firm – chcecie, aby ludzie widzieli więcej waszych postów i treści? Jeśli tak, to od teraz musicie tworzyć treści, które będą angażować Waszych odbiorców, bądź musicie wydawać więcej na reklamę. I chociaż dla tych wszystkich, którzy chcą promować swoja działalność na Facebooku, reklama wydaje się nieuniknionym rozwiązaniem, to wciąż warto pamiętać, że wykorzystując społeczny charakter platformy, na wiele sposobów możemy promować swoją działalność za darmo. Na ile jest to skuteczne?

Poniżej znajdują się wyniki moich dwóch tygodniowych działań, które miały na celu pozyskanie nowych subskrybentów kursu online. Postanowiłem nie korzystać z reklamy odpłatnej, a wykorzystać promocję na grupach, networking (darmową współpracę z innymi fanpage’ami) oraz działania na własnym fanpage’u.

kampania - reklama na facebooku za darmo

W ciągu dwóch tygodni działań pozyskałem 339 nowych subskrybentów, z czego 55% obejrzało webinar, będący pierwszą lekcją kursu. Część subskrybentów, już po tygodniu zakupiło pierwszy produkt.

Zapisz się na pełny 4-dniowy, darmowy kurs marketingu na Facebooku tutaj