Ile kosztuje reklama na FB? Reklama na Facebooku – cena.

Jedno z najczęstszych pytań, jakie pojawia się w mojej skrzynce mailowej, to: ile kosztuje reklama na Facebooku oraz jaka jest cena działań reklamowych na FB.

Każdy, kto wie, jak działają reklamy w internecie, czy to kampanie na Facebooku, czy w Google Ads – wie, że bardzo trudno odpowiedzieć na to pytanie. W tym filmie staram się zmierzyć z tym tematem:

 

 

Od czego zależy cena reklamy na Facebooku?

Reklamy na Facebooku mają charakter aukcyjny. Znaczy to tyle, że to Facebook decyduje, ile będziemy płacić za reklamę i nie ma z góry „ustalonej” stawki. Stawka zależna jest od bardzo wielu czynników. Już na samym początku tworzenia kampanii,  gdy wybieramy określony cel reklamowy, nasz wybór ma wpływ na koszt reklamy. Reklamy, których celem jest konwersja, ruch, czy np. zasięg – będą generować zupełnie inne koszty. Kolejnym ustawieniem, które będzie miało wpływ na cenę, będzie wybór „umiejscowień„. Innymi słowy, to gdzie wyświetlane są Twoje reklamy wpłynie na koszty kampanii.

Kolejnym ważnym elementem będzie dobór odbiorców. Jeśli mocno zawęzimy naszą grupę, to cena reklamy powinna być niższa. Dlaczego?

Facebook chce wyświetlać reklamy użytkownikom, którzy zainteresowani są daną branżą, tematem, czy też marką. Jeśli zatem Twoja grupa odbiorców będzie duża, niedoprecyzowana, wtedy zapewne mniejsza ilość osób będzie angażować się pod reklamą, tzn. klikać, komentować, itd. Będzie to informacja dla Facebooka, że reklama nie jest interesująca dla odbiorców i tym samym portal każe płacić więcej za kampanię. Jest to związane z kolejnym elementem, jakim jest tzw. „wskaźnik trafności„. Na wskaźnik trafności mają właśnie wpływ zaangażowanie pod reklamą oraz ilość kliknięć w reklamę. Wskaźnik trafności określa „jakość” Twojej reklamy w skali od 1 do 10. Im wyższy wskaźnik, tym reklama najczęściej jest tańsza.

Jak płacić za reklamę na Facebooku?

Facebook oferuje system aukcyjny, jednak to ile ostatecznie wydasz na kampanie zależy wyłącznie od Ciebie. Ustawiając budżet reklamowy, możesz podać całkowitą kwotę, którą chcesz wydać dziennie lub w trakcie całej kampanii, i którą możesz w dowolnej chwili zmienić. Decydujesz również o swojej ofercie, czyli, maksymalnej kwocie, jaką chcesz zapłacić, kiedy ktoś ogląda Twoją reklamę lub podejmuje oczekiwane działanie.

Tworząc reklamę na Facebooku możesz rozliczać się na dwa sposoby:

CPC (cost per click) – płacić określoną stawkę za każde kliknięcie w Twoją reklamę.

CPM (cost per mile) – płacić określoną stawkę za każde 1000 wyświetleń Twojej reklamy.

Jako reklamodawca kontrolujesz zatem koszt kampanii za pomocą strategii składania ofert. Możesz np. zdecydować, że chcesz zapłacić 0,10gr za każde kliknięcie w Twoją reklamę. Może oczywiście okazać się, że jest to za niska stawka, aby Twoja reklama była wyświetlana. Wtedy będziesz musiał ją podnieść, lub skorzystać z automatycznego doboru stawki przez Facebooka.

Pamiętaj, że możesz też skorzystać z innych form kontroli wydatków, jak Limit Wydatków Kampanii (ustawiasz maksymalną kwotę, jaką chcesz wydać na kampanię) lub Limit Wydatków Na Koncie (ustawiasz maksymalną kwotę, jaką chcesz wydać na koncie).

Jaki budżet na reklamę na Facebooku jest odpowiedni?

Jeśli weźmiesz pod uwagę te wszystkie czynniki, o których pisałem wcześniej, zapewne zgodzisz się ze mną, że cena za kliknięcie w reklamę wynosząca 0,10gr, jak i 10zł to ceny, które są realne (i w każdym z tych wypadków mogą być w danej sytuacji satysfakcjonujące). Wszystko zależy od tego, w jaki sposób utworzysz reklamę, kim są Twoi odbiorcy oraz jaki jest cel Twoich reklam.

Tak samo, jak nie możemy powiedzieć: jaki koszt kliknięcia w reklamę jest odpowiedni, tak samo nie możemy powiedzieć, jaki budżet będzie odpowiedni. Niewątpliwie jednak, im wyższy budżet, tym większe możliwości.

Musimy zdać sobie sprawę, że Facebook nie jest medium intencyjnym. Znaczy to tyle, że ludzie nie korzystują z Facebooka z intencją zakupów. Gdy korzystamy z Allegro, to najczęściej dlatego, że chcemy coś kupić. Gdy wyszukujemy dane frazy w Google, to również często z intencją znalezienia jakiegoś produktu lub usługi. Facebook jest medium społecznościowym i tutaj droga do zakupu jest dużo dłuższa. Aby skutecznie sprzedawać, najczęściej musimy zainteresować czymś odbiorcę, zbudować rozpoznawalność marki, a na samym końcu dzięki remarektingowi, czy też wykorzystaniu innych kanałów, jak np. email marketing -zachęcić do kupna. W tym wypadku, jak łatwo się domylić, jedna kampania nie wystarczy. Aby skutecznie pozyskiwać klientów przez Facebooka potrzebujemy większego budżetu i dopracowanej strategii, co nie znaczy, że i z małym budżetem nic nie da się zdziałać (co dokładniej wyjaśniam w powyższym filmie).

Reklama na Facebooku – cena całkowita

Kampanie na Facebooku możesz prowadzić sam. Wymaga to jednak wiedzy, umiejętności graficznych i czasu. Z tego powodu wiele firm decyduje się zlecić takie działania bardziej doświadczonym agencjom lub freelancerom. Wtedy oczywiście cena reklamy wzrasta, gdyż do cen samych aukcji, musisz dodać koszt obsługi.

 

reklama na Facebooku cena
Przewiń na górę