Mailing – poradnik jak zacząć kampanie email marketingowe
Email marketing, to forma bezpośredniego marketingu, która wykorzystuje do komunikacji pocztę elektroniczną. Tłumacząc to na mniej formalny język – możemy bardzo skutecznie sprzedawać wykorzystując wiadomości email.
Email marketing, to jedno z najskuteczniejszych narzędzi służących do promocji i sprzedaży online. Jak możesz wykorzystać mailing w rozwoju swojego biznesu?
Mówi się, że każda złotówka wydana na email marketing przynosi ponad 30zł zwrotu. Między 2016, a 2018 rokiem aż 21,5% sprzedaży online przypisana została mailingowi. Czy rzeczywiście jest to tak skuteczne narzędzie?
Zacznijmy od tego, czym dzisiaj email marketing jest. Email marketing, to forma bezpośredniego marketingu, która wykorzystuje do komunikacji pocztę elektroniczną. Tłumacząc to na mniej formalny język – możemy bardzo skutecznie sprzedawać wykorzystując wiadomości email. Proste prawda?
Nie tak do końca, gdyż to co dzisiaj nazywamy email marketingiem, ma się nijak do tego, za co uznawaliśmy email marketing jeszcze kilka lat temu.
Kilka lat temu wyglądało to tak: media społecznościowe raczkowały, ale prawie każdy internauta posiadał adres mailowy. Wystarczyło kupić gotową bazę mailingową, czyli zbiór adresów email oraz przy wykorzystaniu jakiegoś oprogramowania wysłać adresatom z bazy swoją ofertę. I choć wydaje się to absurdalne – był to doskonały sposób sprzedaży, gdyż zawsze znalazło się trochę subskrybentów, którzy zareagowali na naszą wiadomość.
Dzisiaj tego typu działanie nazywamy spamowaniem i jest ono prawnie zabronione. Zanim wyślemy jakąkolwiek ofertę, musimy wpierw uzyskać zgodę adresata. Nawet jeśli przymkniemy oko na prawo (czego nie polecam), spamowanie nie przynosi już dzisiaj korzyści. Użytkownicy skrzynek pocztowych zalewani są codziennie całą masą ofert, a przy tym są bardziej wyczuleni na to, od kogo otrzymują oferty. Email marketing nadal pozostaje jednak bardzo skutecznym narzędziem sprzedaży, o ile wiemy, jak go wykorzystać. Od czego zacząć?
Budowanie WŁASNEJ bazy mailingowej
To od czego musimy zacząć to od adresatów. Gdy tworzymy reklamę na Facebooku, czy w Google, to decydujemy do kogo chcemy naszą reklamę skierować, a następnie platformy te dobierają odpowiednich odbiorców naszej reklamy. W wypadku email marketingu nie mamy takiej możliwości i sami musimy pozyskać odbiorców. Innymi słowy sami musimy zbudować własną bazę mailingową, którą później będziemy mogli wykorzystać do kampanii mailowych. Najlepszym sposobem jest zastosowanie subskrypcji na naszej stronie internetowej. W tym celu musimy utworzyć specjalny formularz, który pozwoli odwiedzającym naszą stronę na podanie adresu mailowego. Oczywiście nikt sam z siebie nie udostępni nam swojego adresu bez jakiejś konkretnej przyczyny. Musimy zatem zachęcić odwiedzających poprzez zastosowanie tzw. lead magnet, czyli „przynęty”. Taką przynętą może być rabat, czy np. podzielenie się wiedzą w postaci ebooka, kursu, itd. Może być to cokolwiek, na czym będzie zależało naszym potencjalnym klientom.
Program do email-marketingu
Kolejny etap, to stworzenie kampanii mailingowej. W tym celu potrzebujesz program do mailingu. Program, który nie tylko pozwoli Ci masowo wysyłać wiadomości email, ale i pozyskiwać adresy, poprzez przygotowanie formularzy na stronę internetową oraz pozwoli również zautomatyzować cały proces. Jaki program wybrać? Jeśli chcemy działać skutecznie, nie jest to prosta decyzja, gdyż skuteczność samych programów często się zmienia. Ranking skuteczności programów publikuję co roku i ostatni znajdziesz tutaj: Jaki program do mailingu wybrać w 2022r.
Jeśli dopiero zaczynasz i szukasz darmowego, a przy tym prostego programu z polską wersją językową, to koniecznie załóż konto w Mailerlite:
[trx_button type=”square” style=”default” color=”#FFFFFF” bg_color=”#33C735″ link=”https://www.mailerlite.com/a/yc4dpb15ws” popup=”no” top=”inherit” bottom=”small” left=”inherit” right=”inherit”]Wypróbuj Mailerlite[/trx_button]
Po wyborze programu będziemy gotowi do tworzenia pierwszych kampanii. Na co jednak zwrócić uwagę, aby nasz email marketing był skuteczny?
Autoryzacja i budowanie wiarygodności
Zmorą dzisiejszego email marketingu jest słaby wskaźnik otwarć wiadomości. Średni wskaźnik wynosi ok. 18%, czyli można powiedzieć, że jeden na pięciu adresatów otworzy naszą wiadomość. Jeśli do tego dodamy, że kilka procent z tego zdecyduje się kliknąć w link i przejść na naszą stronę, a z tego mały procent zdecyduje się coś kupić – trudno uznać email za skuteczne narzędzie sprzedaży. Nic dziwnego, że wielu marketerów uznaje mailing za martwy kanał.
Jeśli jednak wybierzesz odpowiedni program do email marketingu, jeśli zadbasz o odpowiednich subskrybentów oraz o zadbasz o „wiarygodność” – Twój wskaźnik otwarć podniesie się do kilkudziesięciu procent, a sprzedaż poszybuje w górę. Aby tak się jednak stało, potrzebne są pewne działania.
Filtry spamowe oceniają Twoją wiarygodność w oparciu o Twoją tożsamość, historię oraz zaangażowanie odbiorców.
Aby zbudować „tożsamość”, na początku musisz dokonać autoryzacji domeny i serwera. Przez ten proces przeprowadzi Cię program do mailingu, podczas zakładania konta.
Kolejny element, to historia Twojej domeny/serwera. Jeśli dopiero zaczynasz z email marketingiem i nie masz żadnej historii, lub Twoje bazy mailowe są słabej jakości – filtry spamowe mogą obniżyć ranking Twoich wiadomości. Możesz to zmienić pracując nad trzecim elementem, czyli zaangażowaniem odbiorców. Jeśli filtry spamowe zarejestrują, że odbiorcy otwierają Twoje wiadomości i reagują na nie – Twój ranking pójdzie do góry. Na początku proponuję Ci wysyłać kampanie do małych grup odbiorców, którzy będą angażowali się w komunikację. Mówiąc o zaangażowaniu, musisz również pamiętać o odpowiedniej segmentacji adresatów oraz „higienie” bazy danych.
Nasze wiadomości bardzo często lądują w spamie lub w innych zakładkach z powodu niskiego zaangażowania odbiorców. Aby mieć pewność, że Twoje wiadomości trafią do skrzynki głównej, musisz analizować swoje kampanie pod kątem wskaźnika dostarczonych wiadomości oraz zaangażowania. Bardzo ważna jest higiena bazy, czyli zwrócenie uwagi na tzw. twarde odbicia oraz usuwanie z bazy subskrybentów, do których maile nie docierają, lub którzy w ogóle się nie angażują. To wszystko dokładnie omawiam w swoim zaawansowanym kursie: Email Marketing Ekspert.
Symbioza, czyli multitouch marketing
Wspomniałem wcześniej, że kiedyś kampanie mailingowe były bardzo skuteczne, gdyż media społecznościowe dopiero raczkowały i podstawowym kanałem komunikacji był mail. Dzisiaj mamy media społecznościowe i inne kanały komunikacji, jak choćby Facebook Messenger. Uwaga odbiorców jest dzisiaj bardzo rozproszona, przez co maile nie sprzedają już tak skutecznie, jak kiedyś. Jeśli jednak wykorzystamy to dzisiejsze „rozproszenie” uwagi, to email może być jeszcze skuteczniejszym narzędziem sprzedaży, niż kiedyś. Co mam na myśli?
Nasi potencjalni klienci spędzają dzisiaj sporo czasu w internecie – na Facebooku, Youtube, Instagramie, czy korzystając z wyszukiwarki Google. Są to zatem doskonałe kanały na przyciągnięcie ich uwagi i zachęcenie do podzielenia się adresem mailowym. Możemy np. tworzyć reklamy zachęcające do przejścia na naszą stronę i zapisania się do newslettera. Czy wiesz, że adresy mailowe możemy pozyskiwać również w messengerze, przez wykorzystanie tzw. chatbotów?
Możemy też odwrócić sytuację i wykorzystać adresy mailowe i dotrzeć z reklamą np. na Facebooku do naszych subskrybentów. Możemy skierować reklamę w mediach społecznościowych do osób, które np. otworzyły naszą kampanię mailingową i kliknęły w jakiś link. Generalnie musimy dzisiaj traktować email marketing jako jeden z wielu kanałów sprzedaży. Kanał, który mocno się zmienił, ale nadal pozostaje niezastąpiony, jeśli chodzi o jego skuteczność w kontekście utrzymywania uwagi odbiorców i „domykania” sprzedaży.