4 narzędzia perswazji na stronie internetowej
W rzeczywistości budujemy zaufanie korzystając z wielu elementów – wyglądu, zachowania, ekspresji twarzy, itp. W internecie nie mamy takich możliwości. Pytanie zatem, w jaki sposób wzbudzić zaufanie użytkowników, którzy trafiają na naszą stronę internetową?
Nieco światła rzuca na to pytanie badanie przeprowadzone przez Gemius w maju 2016 roku. Respondenci zapytani o to, jakie aspekty wpływają na przekonanie o wiarygodności sklepu internetowego odpowiadali:
Jak zatem widzimy dla odwiedzających sklepy internetowe bardzo ważne są informacje dotyczące firmy, jak i pewne funkcjonalności podnoszące wiarygodność serwisu, typu: płatność przy odbiorze, czy informacje dotyczące zwrotów. Jeśli zatem oferujemy na portalu produkty na sprzedaż – warto zadbać o te informacje.
Ale to nie wszystko. 24% respondentów uznało, że bardzo ważna jest czytelna i ładna prezentacja produktów. Czy zatem sam wygląd witryny i produktów ma znaczenie? Wygląda na to, że ma i to większe niż często deklarują respondenci. Badania przeprowadzone przez Carleton University donoszą, że wizytujący naszą stronę internetową wyrabiają sobie opinię w dosłownie 50 milisekund. Jest to zatem czas, jaki nie pozwala na przeczytanie tekstu, a nawet nagłówka. Innymi słowy pierwsza impresja oparta jest na ogólnym wyglądzie portalu. Stąd tak ważne jest, aby nasz portal wyglądał estetycznie, był „łatwy” w odbiorze. Wygląd witryny ma na celu przyciągnięcie uwagi wizytujących tak, aby zostali na niej dłużej. Następnie możemy wprowadzić dodatkowe elementy, które pozwolą zbudować wiarygodność witryny.
[trx_chat title=”UWAGA!” link=”#”]
- Cokolwiek oferujesz, zadbaj o czytelną stronę z prostą nawigacją
- Pamiętaj do kogo mówisz i pomyśl, co odbiorcy chcą się od Ciebie dowiedzieć
- Aby wzbudzić zaufanie, umieść informacje o sobie/firmie
- Jeśli prowadzisz sklep internetowy, zadbaj o regulamin, informacje o dostawie, zwrotach
- Ułatw komunikację (czat)
- Zadbaj o symbole zaufania. Umieść certyfikaty, ikony potwierdzające bezpieczeństwo zakupów
[/trx_chat]
Poza tymi elementami możesz zastosować kilka podstawowych technik perswazji:
1. Społeczny dowód – rekomendacje
Jesteśmy jednostkami społecznymi i czy tego chcemy, czy nie lubimy sugerować się zdaniem innych. Dodanie do strony opinii użytkowników, jako rekomendacji niewątpliwie zwiększy wiarygodność strony i oferowanych produktów/usług.
2. Wideo
Filmy, to jeden z najszybszych i najbardziej angażujących emocjonalnie sposobów na przekazanie informacji.
3. Logotypy klientów/partnerów
Bogate portfolio pozwoli zbudować wizerunek doświadczonej firmy, której warto zaufać.
4. Wezwania „call to action”
Warto odbiorcom perswadować, co powinni zrobić. To niekoniecznie ma być wezwanie do zakupów. Możesz poprosić np. o oglądnięcie zamieszczonego filmu poprzez dodanie przycisku „zobacz wideo”.
PRZYKŁAD:
Dobrym przykładem wykorzystania części z powyższych technik jest np. witryna firmy ubezpieczeniowej Lemonade:
Zobacz: https://www.lemonade.com/
Lemonade jest młodą, amerykańską firmą zajmującą się sprzedażą ubezpieczeń. Ze względu na sporą ilość bankructw, nie jest to łatwy sektor. Amerykańscy konsumenci z zasady boją się wiarygodności młodych firm ubezpieczeniowych. Lemonade postawiło zatem na interesującą ofertę i obniżenie kosztów obsługi poprzez zaoferowanie usług, które można nabyć drogą internetową. W tym celu przygotowano estetyczną, prostą stronę, która posiada wiele elementów o charakterze perswazyjnym. Zaufanie budują m.in. logotypom firm z którymi współpracują, partnerów oraz poprzez umieszczenie certyfikatów gwarantujących bezpieczeństwo zakupów. Dostępny jest film informacyjny, odpowiedzi na zadawane pytania i kilka wezwań do działania (np. „sprawdź nasze ceny”).
PODSUMOWANIE
Istnieje oczywiście wiele innych technik, które pozwalają uwiarygodnić witrynę internetową. Nawet tak proste narzędzia, jak umieszczenie zdjęć personelu, czy mapy z adresem nadają witrynie wiarygodności. Co najważniejsze – warto testować różne rozwiązania korzystając m.in. z takich technik, jak testy A/B, czy eye-tracking.