Co to jest webinar i jak go wykorzystać w biznesie
Webinar, to nazwa określająca spotkanie, warsztaty, wykłady lub prezentacje prowadzone online za pomocą oprogramowania do webinarów. Sam termin jest kombinacją dwóch słów – „web” (sieć) oraz „seminar” (seminarium).
Spotkania tego typu mogą służyć do dzielenia się wiedzą i pomysłami. Webinary można wykorzystać do budowy i pielęgnacji relacji, budowania autorytetu wokół marki lub demonstracji produktu.
UCZESTNICTWO ONLINE
Webinary bardzo mocno różnią się od podobnych wydarzeń realizowanych „fizycznie”. Ponieważ prowadzone są wirtualnie – nie wymagają wynajęcia miejsca, czy cateringu, przez co ich realizacja jest znacznie łatwiejsza, a przy tym może być zrealizowana nawet bez kosztów.
Uczestnicy biorą udział w wydarzeniu online za pośrednictwem komputerów lub smartfonów. Dzięki temu mogą widzieć i słyszeć prowadzącego, śledzić przygotowaną przez niego prezentację, jak i często brać czynny udział w wydarzeniu.
INTERAKTYWNOŚĆ
Webinar jest bardzo skutecznym narzędziem, gdyż pozwala dotrzeć do specyficznych grup odbiorców, bez znaczenia na ich lokalizację. Uczestnicy mogą brać czynny udział w spotkaniu, przez wykorzystanie takich funkcji jak:
– zadawanie pytań
– czat
– ankieta
– wezwanie do działania
Jak to wykorzystać?
Webinar można wykorzystać w każdej branży, a jego cele mogą być bardzo różne.
Zobacz nasz pakiet Skuteczny Webinar
PREZENTACJA NOWEGO PRODUKTU
Nadal wiele premier nowych produktów realizowana jest na specjalnych konferencjach. Przykładem mogą być prezentacje realizowane przez takie marki jak Apple, czy Tesla. Jednak, nie każdą firmę stać na zrealizowanie takiego wydarzenia w rzeczywistości. Nie każda firma może liczyć na to, że dziennikarze czy klienci zabukują miejsce, loty i przybędą na spotkanie. Webinar jest rewelacyjną alternatywą dla tradycyjnych spotkań promocyjnych. Dużo łatwiej jest poprosić odbiorców o zarezerwowanie kilkudziesięciu minut na spotkanie online, niż o przybycie w konkretne miejsce.
Webinar, to zatem doskonały sposób na zaprezentowanie Twoich produktów i usług. Nie tylko możesz przedstawić swoją ofertę, wyedukować uczestników, ale również odpowiedzieć na ich pytania, jak i zachęcić do działania (np. zakupu produktu).
Co ważne, tego typu webinar można wykorzystać w każdej branży – bez znaczenia, czy sprzedajesz produkty fizyczne, cyfrowe (np. kursy online), czy usługi.
BUDOWANIE WŁASNEGO AUTORYTETU LUB AUTORYTETU MARKI
Istnieje rodzaj webinarów, których celem jest zbudowanie pozycji eksperta. Tego typu spotkania oparte są na określonym wcześniej temacie. Z perspektywy odbiorców, ich celem jest edukacja i rozwiązanie jakiegoś konkretnego problemu. Bez znaczenia, czy będzie to webinar o tym, jak dbać o zdrowie, czy np. jak projektować strony internetowe – wydarzenie tego typu buduje zaufanie, autorytet i przedstawia prowadzącego, jako eksperta.
ZAANGAŻOWANIE
Siłą webinarów jest ich interaktywny charakter. Nawet jeśli dzisiejsze narzędzia do prowadzenia transmisji online pozwalają zarejestrować spotkanie, a następnie udostępnić je odbiorcom „po” przeprowadzonym webinarze – dużą rolę odgrywa w tym wypadku „reguła niedostępności”.
Nawet jeśli prowadzący umożliwia odtworzenie spotkaniu już po jego zakończeniu – uczestnik, który spóźnił się na wydarzenie – traci możliwość interakcji. Webinary dają bowiem możliwość współuczestnictwa – zadawania pytań, rozmowy na czacie. To odróżnia webinar od nagrania wideo. Uczestnicy webinarów wiedzą, że tylko podczas transmisji na żywo będą mogli pytać i reagować.
To jest również ważna wskazówka dla prowadzącego. Zapraszając uczestników na webinar możesz bardziej skutecznie zachęcić odbiorców do uczestnictwa przez wykorzystanie reguły niedostępności. Możesz podkreślić, że webinar nie będzie rejestrowany i nie będzie powtórek. Możesz również zakomunikować, że tylko podczas transmisji na żywo uczestnicy otrzymają atrakcyjną ofertę lub niespodziankę.
POZYSKIWANIE LEADÓW / KONTAKTÓW
Webinar, to doskonały sposób na pozyskiwanie kontaktów, jak i klientów. Oczywiście tzw. leady można pozyskiwać na wiele sposobów. Możesz postawić na reklamę internetową, content marketing i wiele innych, skutecznych sposobów. To, z czym jednak marketerzy mają największy problem, to z dotarciem do wartościowych odbiorców. Takich, którzy rzeczywiście będą zainteresowani danym produktem, czy też usługą.
Ten problem łatwo rozwiązać wykorzystując webinar.
Osoby, które zobaczą reklamę Twojego webinaru, a następnie przejdą na stronę lądowania i zarejestrują się na wydarzenie – to osoby, które potwierdzą tym samym zainteresowanie danym tematem.
W reklamy wiele osób klika przez przypadek lub z ciekawości. Osoby, które jednak poświęcą czas, aby zapisać się na webinar, to właśnie takie kontakty, których potrzebujesz. To właśnie sprawia, że webinary pozwalają bardzo skutecznie pozyskiwać klientów.
Jak pokazują statystyki, średnio aż 46% zarejestrowanych na webinary, bierze w nich udział.
Kolejna ciekawa rzeczy: statystyki wskazują, że od 20% do 40% uczestników webinaru staje się „kwalifikowanymi leadami”. Tak opisują to statystyki więc nazwijmy to po imieniu – 20%-40% osób uczestniczących w webinarze gotowa jest wykonać określoną akcję, czyli np. kupić Twój produkt lub skorzystać z Twoich usług.
WYZWANIA ZWIĄZANE Z WEBINAREM
Na początku prowadzenie webinarów może wydawać się sporym wyzwaniem. Jaki sprzęt wybrać? Jak „zaprojektować” webinar? Jak skutecznie pozyskać zapisy na spotkanie?
Przed każdym webinarem pojawi się wiele pytań, stąd ważne, aby dobrze się do takiego wydarzenia przygotować.
Technologia
Technika, to pierwszy, „wrażliwy” punkt. Każdy webinar wymaga użycia pewnego oprogramowania, jak i narzędzi typu: komputer, mikrofon, czy kamera. Warto zatem się do tego przygotować. Nie tylko sprawdzić, czy wszystko mamy, ale i przetestować, czy wszystko działa. Warto również wybrać platformę webinarową, która najlepiej nam odpowiada. Obecnie mamy do wyboru wiele narzędzi, jak: Clickmeeting, Zoom, Gotowebinar, itp. Nie tylko różnią się one ceną, ale i funkcjonalnością, więc warto je przetestować i wybrać narzędzie, z którym najlepiej nam się działa.
Uczestnictwo
Webinar nie może odbywać się bez uczestników. Niekoniecznie oznacza to, że im więcej, tym lepiej. Tak naprawdę powinno nam zależeć na dobrze sprofilowanych uczestnikach, którzy będą zainteresowani tym, co chcemy zaoferować.
Pozyskiwanie uczestników może wydawać się trudne i kosztowne. Przy odrobinie kreatywności – nie musi takie być. Sam osobiście na swój pierwszy webinar zdobyłem prawie 500 zapisów – nie wydając na to ani złotówki. W jaki sposób?
Korzystając z mediów społecznościowych i ruchu organicznego. Więcej na ten dowiesz się z mojego pakietu Skuteczny Webinar.
Zaangażowanie
Ostatni krok, to zaangażowanie odbiorców. Prowadząc prezentację w rzeczywistości, łatwiej nam ocenić zainteresowanie odbiorców oraz reagować na spadek zainteresowania. Prowadząc spotkanie online, nie jest to łatwe. Rozwiązanie, to dobrze się przygotować:
– mówić prostym językiem
– stworzyć interesującą prezentację
– angażować odbiorców zadając pytania
– koniecznie używać kamery, która pokazuje prezentera.
MIERZENIE WYNIKÓW
Na samym końcu, ważne zadanie, to ocena webinaru. Jeśli naszym celem była sprzedaż- zadanie wydaje się stosunkowo proste. Możemy policzyć koszty webinaru i porównać je z przychodami. Co jednak, jeśli głównym celem nie jest sprzedaż?
Wtedy przede wszystkim musimy przypomnieć sobie, co było celem spotkania i czy udało nam się go osiągnąć. W tym celu możemy sięgnąć po wiele innych metryk, jak ilość uczestników, ilość leadów, ilość odwiedzin strony, itd.
Zobacz nasz pakiet Skuteczny Webinar