Networking – co to jest i w jaki sposób wykorzystać go w biznesie.
W kontekście metod poszukiwania pracy, coraz popularniejszy staje się termin tzw. „networkingu”. Jeśli weźmiemy pod uwagę, że według różnych źródeł od 65 do 85% posad udaje się znaleźć właśnie dzięki tej metodzie budowania wzajemnych relacji nic dziwnego, że dla doradców zawodowych i specjalistów termin ten stał się ostatnio bardzo ważny. Niestety, jak pokazują jednak badania termin, który ma olbrzymie znaczenie dla specjalistów, nie jest popularny wśród osób poszukujących pracy. Badania przeprowadzone przez konsultantów Zielonej Linii wykazały, że tylko 31% respondentów spotkała się wcześniej z tym terminem.
Czym zatem jest networking?
Networking to nic innego, jak tworzenie zawodowej siatki kontaktów w celu budowania biznesu lub rozwijania kariery zawodowej. Choć wykorzystywanie kontaktów osobistych kojarzy się wielu pejoratywnie, nie o „kolesiostwo”, ani nepotyzm tu chodzi. Dla wielu firm polecenie kandydata przez innego pracownika staje się bardzo ważne. Jak zauważa Agnieszka Kulikowska z Michael Page „Pojawienie się nowoczesnych technologii i rozwój sfery social media sprawiło, że obecnie, teoretycznie rzecz biorąc, możemy dotrzeć bezpośrednio właściwie do każdego. Sprawia to paradoksalnie, że tym bardziej istotne stały się rekomendacje, które w ciągłym zalewie informacji i kontaktów pomagają wyłuskać to co ważne i wartościowe”.
Networking pozwala pracodawcom obniżyć koszty rekrutacji, przez co zaczyna cieszyć się coraz większą popularnością. Wielu pracodawców przygotowuje specjalne programy rekomendacyjne, których celem jest zachęcenie pracowników do polecania swoich znajomych, jako kandydatów do pracy.
Jak zbudować własną sieć kontaktów?
W networkingu nie chodzi o płytkie kontakty i krótkie spotkania. Chodzi o pielęgnowanie relacji z innymi ludźmi w taki sposób, aby można było się do kogoś zwrócić, gdy potrzebujesz informacji i wsparcia, oraz komuś pomóc, gdy będzie mu to potrzebne pisze Michelle Tullier w swojej książce: „Networking. Jak znaleźć pracę i odnieść sukces zawodowy dzięki tworzeniu sieci kontaktów”.
Networking nie wymaga szczególnych umiejętności, a bardziej zaangażowania. Jest to proces czasochłonny, polegający na utrzymywaniu relacji ze znajomymi oraz poszerzania grona znajomych. Wymaga zainwestowania swojego czasu w spotkania, telefony i inne formy kontaktu. Wymaga od nas zasady wzajemności, czyli nie tylko czerpania korzyści, ale również zaoferowania pomocy znajomym , którzy są w potrzebie.
Jak znaleźć pracę korzystając z networkingu?
Po pierwsze powinniśmy rozpowszechnić informacje wśród znajomych, że poszukujemy pracy. To pozwala nam dotrzeć do wielu pracodawców zupełnie nowymi kanałami. Celem nigdy nie jest „załatwienie pracy”. Nasi znajomi mogą jednak nam pomóc:
- W momencie, gdy szukamy informacji o firmie, relacjach w niej panujących, ofertach pracy
- Gdy potrzebujemy dotrzeć do osoby podejmującej decyzje o zatrudnieniu w interesującej nas firmie
- Gdy firma prowadzi rekrutację ukrytą. Pozwala nam to odkryć oferty pracy i ewentualnie zostać osobą zarekomendowaną przez pracownika.
Networking, jako pomoc w biznesie
Networking pomaga nie tylko w budowaniu kariery zawodowej, ale również w budowaniu własnej działalności gospodarczej. Posiadając własną firmę zawsze zależni jesteśmy od innych podmiotów dostawców, ekspertów, firm usługowych. Budowanie sieci wzajemnej współpracy pomaga:
- Pozyskać nowych klientów
- Pomaga w promocji firmy (choćby tzw. poczta pantoflowa)
- Pozwala na realizację wspólnych projektów
- Pozwala na wymianę wiedzy
Jak szukać nowych kontaktów?
Jest wiele sposobów na szukanie nowych kontaktów. Możemy skorzystać z tradycyjnych technik, jak nawiązywanie kontaktów przez znajomych. Możemy też skorzystać z internetu. Dobrym sposobem jest po prostu użycie wyszukiwarki, a następnie kontakt mailowy. Obecnie jednak najlepszym narzędziem jest LinkedIn – platforma, która w dużo łatwiejszy sposób pozwala nam nawiązać nowe kontakty. To co jest przewagą LinkedIn nad wyszkiwarkami typu Google, czy Bing, to precyzyjniejsze narzędzia wyszukiwania (szczególnie jeśli zainwestujemy w konto płatne).
Jak wyszukiwać na Linkedin?
Na początku możemy skorzystać z głównego pola wyszukiwania, które daje nam dostęp do różnych kategorii wyszukań, jak „firmy, czy np. „ludzie”.
Następnie po prawej stronie pojawi się nam panel bardziej dokładnych filtrów, dzięki którym możemy wybrać lokalizację, język, a nawet tak dokładne elementy, jak firma, w której dana osoba pracuje:
W ten sposób możemy poszukiwać osób, lub firm o określonych profilach.
Po wybraniu profilu danej osoby pojawi się nam możliwość kontaktu „inmail”. który jest dostępny w wersji płatnej. jeśli jednak przy profilu dostępna jest funkcja „connect”, możemy użyć jej w celu wysłania zaproszenia do kontaktu. Wtedy warto napisać, dlaczego kontaktujemy się z daną osobą i dlaczego warto, aby miała nas w swoich kontaktach.
Networking – jak robić to skutecznie?
Nie stawiaj wyłącznie na platformy społecznościowe. Warto wykorzystać również inne techniki, o których wspomniałem w powyższym filmie. Telefon, mail, czy spotkanie biznesowe mogą działać znacznie lepiej niż social media.
Kolejna ważna rada – zacznij od tego, co Ty możesz zaoferować danej osobie. Zawsze zaczynaj budować relację od dawania wartości – bez oczekiwania czegoś w zamian.
Bądź cierpliwy. Ważnych relacji nie buduje się w dzień, czy tydzień.
Nie idź na ilość, ale jakość. 5000 „pseudo” kontaktów na Linkedin jest warte mniej niż 3 kontakty, które rozwiązują Twoje problemy.
Buduj relację online dzieląc się wiedzą. Możesz np. napisać własny ebook, czy prowadzić szkolenia. Zobacz nasze gotowe szablony graficzne.