Content Marketing – Co to jest i jak na nim zarabiać
Content Marketing, to termin, który zyskał w ostatnich latach niebywałą popularność.
Dlaczego?
Nie jest tajemnicą, że tradycyjne formy marketingu, bywają często nieskuteczne. Dużo większą skutecznością cieszą się treści, które dają odbiorcom wartość i zachęcają do interakcji. Poprzez dostarczenie odbiorcom informacji, które edukują, a następnie pokazują rozwiązania w postaci Twoich produktów lub usług, możesz dużo skuteczniej pozyskiwać klientów i sprzedawać.
Jeśli brzmi to dla Ciebie interesująco, to przeczytaj ten wpis i dowiedz się, jak możesz wykorzystać content marketing.
- Co to jest Content Marketing
- Historia Content Marketingu
- Współczesne formy Content Marketingu
- Strategia działań Content Marketingowych
- Content Marketing Krok po Kroku
- Jak nauczyć się działać skutecznie?
CO TO JEST CONTENT MARKETING?
Content Marketing, to strategia marketingowa polegająca na regularnym tworzeniu oraz dystrybucji atrakcyjnych i przydatnych treści, które mają za zadanie zainteresować i nakłonić sprecyzowaną grupę odbiorców do działania przynoszącego zysk (np. zakupu produktów lub usług).
Dlaczego Content Marketing jest taki ważny?
Jak wspomniałem wcześniej, outbound marketing, czyli wykorzystanie reklam w celach promocyjnych, w większości wypadków „przeszkadza” odbiorcom i przez to charakteryzuje się niską skutecznością.
Content Marketing, czyli tworzenie przydatnych treści, rozwiązuje powyższy problem, gdyż:
- Edukuje odbiorców odnośnie problemu, produktów, usług
- Pozwala zbudować relację z odbiorcami
- Pozwala nawiązać kontakt z odbiorcami i pokazać im produkty oraz usługi
- Buduje „markę” firmy
Jeśli chodzi o bardziej „mierzalne” efekty, to:
- Pomaga w SEO, czyli pozycjonowaniu strony internetowej
- Pomaga w dystrybucji treści, a dzięki temu organicznej promocji Twoich produktów
- Zwiększa poziom interakcji z odbiorcami
- Zwiększa konwersję (pozyskiwanie kontaktów / sprzedaż)
Content Marketing jest skuteczny, gdyż odpowiada na PROBLEMY określonej grupy odbiorców.
Załóżmy, że sprzedajesz ekspresy do kawy. Możesz stworzyć reklamę, która będzie promowała oferowane przez Ciebie produkty. Jako potencjalny klient – mogę nie zdawać sobie sprawy, że przydałby mi się nowy ekspres. A jeśli nawet chcę kupić nowy sprzęt domowy, to nie wiem, jaki i gdzie.
Zanim zatem podejmę decyzję, zapewne zacznę szukać informacji o tym, jakie ekspresy są polecane, jakie posiadają funkcje i ceny oraz zacznę porównywać różne produkty. Nie będę zatem szukał produktu, a pomocy w rozwiązaniu mojego problemu. Reklamy raczej go nie rozwiążą, ale przydatne treści, które pozwolą mi podjąć dobrą decyzję – jak najbardziej.
Podsumowując – opieranie marketingu wyłącznie na reklamie, to trochę, jak strzelanie na oślep. Jeśli chcesz być bardziej precyzyjny, możesz wykorzystać content marketing. Dzięki tej strategii dotrzesz przydatnymi treściami do większej ilości osób zainteresowanych danym problemem/tematem i dzięki temu dużo bardziej skuteczniej sprzedasz swoje produkty.
HISTORIA
Założę się, że myśląc o content marketingu, masz na myśli przede wszystkim treści tworzone na bloga, czy do mediów społecznościowych. Content Marketing istnieje jednak znacznie dłużej. Content Marketing to opowiadanie, a ludzie zawsze opowiadali sobie historie.
Kiedy firmy zaczęły wykorzystywać content marketing bardziej świadomie?
Według Content Marketing Institute, wszysto zaczęło się prawie 300 lat temu. W 1732 roku Benjamin Franklin opublikował Poor Richard’s Almanack – publikację mającą promować jego drukarnię.
Nieco później podobną strategię w postaci magazynów, ulotek zaczęło stosować wiele innych firm. Nie były to typowe reklamy, a magazyny z interesującymi i pomocnymi treściami, których celem było zaangażować odbiorców i zachęcić do zakupu…
I ta strategia świetnie działała. Oto przykład:
W 1904 roku firma produkująca desery Jelly-O wydała swoją pierwszą książkę kucharską, która przyczyniła się do wygenerowania ponad 1 milion dolarów przychodu w dwa lata.
Zobacz wideo, które pokazuje, jak content marketing ewoluował:
Jak pokazuje historia, z czasem rozwój mediów spowodował, że content marketing zaczął przybierać zupełnie inne formy.
WSPÓŁCZESNE FORMY CONTENT MARKETINGU
Obecnie za działania content marketingowe uważa się wszelkie działania, które mają na celu dostarczyć odbiorcy wartościowe treści. Do popularnych form content marketingu należą:
Blogi i artykuły
Newslettery
E-booki i książki
Case study, raporty
Webinary
Kursy Online
Treści wideo
Podcasty i wideocasty
Infografiki i zdjęcia
Sesje Q&A
Recenzje
Przewodniki
Wywiady
Mamy myśli
Gry online
Aplikacje
Szablony
Prezentacje
Magazyny firmowe
STRATEGIA DZIAŁAŃ CONTENT MARKETINGOWYCH
Czy potrzebna Ci jest strategia działań?
Jak najbardziej!
Jeśli jeszcze raz przyjrzymy się historii content marketingu, to zapewne zauważysz, że na początku działania tego typu nie były wyzwaniem. Marketerzy mieli zaledwie kilka opcji w postaci publikacji papierowych: magazyn, broszura, czy teksty reklamowe w prasie.
Dzisiaj mamy tak wiele różnych form i metod, że bez zastanowienia się, jak działać – najczęściej stracimy czas na „produkcję” treści, a korzyści będą znikome.
Jaką zatem strategię obrać?
W interencie znajdziesz sporo pomysłów na to, jak działać skutecznie. Skupmy się jednak na najważniejszych elementach. W content marketingu potrzebujemy:
- Stworzyć interesującą treść
- Dotrzeć do odbiorców
- Zachęcić odbiorców do działania
Innymi słowy cała strategia opiera się na: ODBIORCACH.
Na tym polega skuteczny content marketing. To nie opowiadanie o Twoich produktach, a odpowiedź na to, jak możesz pomóc innym ludziom.
Na początku musisz zatem odpowiedzieć sobie na pytanie: kim są Twoi odbiorcy / klienci.
W tym celu podstawowe pytania, jakie warto sobie zadać to:
- Demografia – Kim jest mój idealny odbiorca?
- Praca – Czym się zajmuje?
- Codzienne rytuały – Jak wygląda jego dzień?
- Problemy – Jaki jego problem mogę rozwiązać?
- Strach – Czego mój odbiorca się obawia?
- Wartości – W co wierzy?
Dopiero po odpowiedzi na te pytania możesz stworzyć strategię, która oparta jest na 3M:
Musisz znaleźć PROBLEM, który dotyczy Twoich odbiorców
I w tym celu musisz wiedzieć, kim są Twoi odbiorcy. Jaki mają problem? Jak mogę go rozwiązać? Następnie musisz odpowiedzieć na ich problem. W jaki sposób?
Musisz znaleźć rodzaje TREŚCI, które w najlepszy sposób odpowiedzą na problem.
Każdy z nas ma jakieś preferencje odnośnie kanałów, z których korzystamy. Jeśli Twój odbiorca ma jakiś problem, to pytanie, w którym miejscu będzie szukał rozwiązania i w jakiej formie? Czy będą to tutoriale na Youtube, grupa tematyczna na Facebooku, a może nic z tych rzeczy. Może odpowiedzi będzie szukał np. w branżowej prasie?
Jak widzisz Twoje treści muszą znaleźć „odpowiednie miejsce”. Muszą być tam, gdzie znajduje się uwaga Twoich potencjalnych klientów.
Ale to nie wszystko. Twoi odbiorców charakteryzuje nie tylko określony problem, zachowania, itp. To również różne etapy cyklu zakupowego. Dlatego:
Musisz dostosować swoje treści do CYKLU ZAKUPOWEGO.
Co to znaczy? Twój odbiorca może jeszcze nie zdawać sobie sprawy z problemu, jaki posiada. Może już wiedzieć, że ma problem, ale jeszcze nie wie, jak go rozwiązać. A może już wie, jak rozwiązać problem, tylko zastanawia się, czy produkt, który rozwiąże jego problem ma kupić u Ciebie, czy u konkurencji.
Tworząc treści musisz je zatem dostosować do różnych etapów, na jakich znajdują się Twoi odbiorcy.
Jeśli to zagmatwane, to podam Ci przykład moich własnych działań content marketingowych.
PRODUKT: SZABLONY EBOOKA DLA NIE-GRAFIKÓW
ODBIORCY: OSOBY, KTÓRE NIE SĄ GRAFIKAMI I POTRZEBUJĄ WYDAĆ WŁASNEGO EBOOKA
Sugerując się strategią 3M:
PROBLEM: Brak umiejętności graficznych i potrzeba stworzenia ebooka w celu sprzedaży lub promocji. Szablony pomogą osobom, które chcą wydać ebooka, ale nie są grafikami i nie chcą płacić za drogie usługi. Treści powinny przedstawiać produkt, który jest łatwym rozwiązaniem ich problemu.
TREŚCI: Osoby szukają rozwiązań w internecie, na Youtube, pytają o rozwiązanie w mediach społecznościowych. W związku z tym treści content marketingowe to:
- Film instruktarzowy na Youtube: „Jak zrobić ebooka w 15 minut”
- Wpis na blogu: „Jak zrobić i wydać ebooka – krok po kroku”
- Różne treści w mediach społecznościowych typu Facebook, Instagram.
EFEKT: Darmowe treści bardzo szybko pojawiły się wysoko z wynikach wyszukiwania – zarówno w wyszukiwarce, jak i na Youtube. Już po miesiącu organiczna sprzedaż tego produktu (bez inwestycji w reklamę) sięgnęła 2000 zł.
CYKL ZAKUPOWY:
ETAP I: ŚWIADOMOŚĆ – dla osób, które dopiero szukają rozwiązania przygotowaliśmy filmy i teksty instruktarzowe – jak wydać własnego ebooka z informacją o produkcie.
ETAP II: ZAANGAŻOWANIE – dla osób, które już znają nasz produkt, lub nie znają, ale są świadome swojego problemu, przygotowaliśmy dodatkowe filmy pokazujące, jak działają nasze szablony i jak je wykorzystać w prosty i szybki sposób.
ETAP III: PODEJMOWANIE DECYZJI – na tym etapie przygotowaliśmy na stronie rekomendacje w postaci wypowiedzi klientów i promocję zachęcającą do zakupu.
Jak widzisz content marketing wcale nie jest łatwy. Wymaga bardzo różnych działań, które wspiera cała strategia. W podobny sposób – stosując moje 3M, możesz zaplanować własne działania wspierające Twoje produkty lub usługi.
CONTENT MARKETING KROK PO KROKU
Skoro już wiesz na czym polegają skuteczne działania content marketingowe, to czas przyjrzeć się całemu procesowi krok po kroku.
Wyznacz cele
Określ KPI
Wybierz rodzaj treści
Wybierz kanały
Ustal Budżet
Mierz efekty
CELE
Podejrzewam, że chcesz tworzyć treści, które sprzedają i rozwijają Twój biznes. Jest to cel, ale nie jedyny, jaki możesz przypisać content marketingowi. Pamiętaj, że treści mogą:
- Poprawić świadomość marki
- Zwiększyć przychód
- Zwiększyć konwersje (np. pozyskiwanie kontaktów)
- Zwiększyć lojalność klientów
- Zwiększyć zaangażowanie odbiorców
Zastanów się zatem, jaki jest cel, czy też cele tworzonych przez Ciebie treści. Pamiętaj, że muszą to być cele SMART, czyli muszą być specyficzne, mierzalne, osiągalne, istotne i określone w czasie.
KLUCZOWE WSKAŹNIKI
Kolejny etap to wyznaczenie KPI, czyli kluczowych wskaźników efektywności. Innymi słowy – musisz mierzyć skuteczność działań content marketingowych. Biorąc pod uwagę cele, możesz mierzyć:
Świadomość marki
Ruch na stronie, zaangażowanie w mediach społecznościowych, subskrypcje, wzmianki o Tobie
Przychód
Dzienna sprzedaż, ruch na stronie
Konwersje
Wskaźnik konwersji, dodania do koszyka, pozyskane kontakty
Lojalność wobec marki
Powracający klienci, opinie klientów, strony odsyłające
Zaangażowanie klientów
Polubienia, udostępnienia, wzmianki, linki do witryny
Strategiczni partnerzy
Nowi partnerzy, wzmianki, linki do witryny
WYBIERZ RODZAJ TREŚCI
Stwórz personę, czyli charakterystykę Twojego idealnego klienta. Odpowiedz na pytania:
Jakie ma problemy?
Jak mu możesz pomóc?
Dlaczego potrzebuje Twojego produktu?
Następnie spójrz na różne formy, o których pisałem wcześniej i wybierz te, które najlepiej pomogą Twoim odbiorcom?
WYBIERZ KANAŁY
Skoro już wiesz, jakie treści przygotować, to zastanów się, które kanały „dystrybucji” będą najbardziej odpowiednie. Jeśli zdecydowałeś, że najlepszą formą będą treści wideo, to możesz wykorzystać Youtube, media społecznościowe, wpis na blogu z umieszczonym wideo. A może lepiej stworzyć webinar?
Na te pytania musisz poszukać odpowiedzi.
BUDŻET
Czy content będziesz tworzył sam, czy zlecisz to działanie? Czy będziesz go promował organicznie, czy też chcesz wesprzeć go działaniami reklamowymi, aby dotarł do większej grupy odbiorców. Z tym będzie wiązać się kolejne pytanie – jaki budżet potrzebujesz na swoje działania?
STWÓRZ CONTENT
Na tym etapie – może już wiesz dokładnie, jaki content stworzyć. Jeśli nie wiesz, to wykorzystaj narzędzia, które Ci to podpowiedzą. Sprawdź czego mogą szukać Twoi odbiorcy. Możesz wykorzystać podpowiedzi w wyszukiwarce:
Doskonałym narzędziem jest Ubersuggest, które podpowie Ci pomysły na content:
Kolejne świetne narzędzie to BuzzSumo, które pokaże Ci, które treści są nie tylko popularne, ale i najlepiej angażują odbiorców.
Tworząc treści pamiętaj o różnych cyklach zakupowych! Stwórz treści dla osób, które jeszcze nie są świadome problemu
Szukają rozwiązania
Są na etapie odejmowania decyzji
ANALIZUJ WYNIKI
Ostatni etap, to analiza skuteczności Twoich działań.
Musisz zatem wrócić do początku i przeglądnąć się wyznaczonym celom oraz wskaźnikom KPI. Aby odpowiedzieć na pytanie, czy udało się zrealizować cele możesz użyć różnych narzędzi analitycznych typu:
Google Analytics
Search Console
Brand24 (do analizy wzmianek o Twoim contencie)
CONTENT MARKETING – JAK DZIAŁAĆ SKUTECZNIEJ?
Jak widzisz Content marketing nie jest wcale prostą strategią. Po pierwsze mamy obecnie wiele kanałów i form treści, z których możemy skorzystać. Po drugie content marketing wymaga bardzo wielu umiejętności. Ważne są umiejętności analityczne, które podpowiedzą nam jaki content tworzyć. Ważne są umiejętności związane z pisaniem, jak i tworzeniem innych form, np. wideo. Ważna jest umiejętność promocji treści – zarówno w sposób organiczny (np. pozycjonowanie), jak i odpłatny (np. umiejętność tworzenia reklam w mediach społecznościowych). I na końcu, ważna jest umiejętność oceny działań.
Jest jednak jeden element, od którego zależy praktycznie wszystko:
Oto SEKRET nr #1
Dawaj wartość! Oto najważniejszy „sekret” dotyczący content marketingu. Mówiliśmy już o tym wcześniej. Twoi odbiorcy nie szukają informacji o „produktach”, a informacji, jak Twoje produkty rozwiążą ich PROBLEM.
To najważniejsza różnica między reklamą, a content marketingiem. Gdy reklamy nie przynoszą nam żadnej wartości, najczęściej je przerywamy. Takie reklamy budzą naszą irytację. Ale reklama może być też częścią content marketingu. Jeśli nie wierzysz, to przyjrzyj się kobiecie czytającej magazyn modowy. Zobaczysz, że treściom reklamowym poświęca podobną uwagę, co artykułom i zdjęciom. Zastanów się zatem, jak Twój marketing może dawać wartość innym. A jeśli nie wiesz, to zapytaj o to swoich odbiorców/klientów.
Jak możesz się nauczyć więcej?
Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o tym, jak skutecznie zarabiać i rozwijać biznes w oparciu o Content Marketing, to zachęcam Cię do sięgnięcia po mój Kurs Content Marketing – skuteczne treści w praktyce.
To 6 godzin wiedzy, przykładów i informacji o narzędziach, które zrobią z Ciebie zawodowego content marketera. Jeśli nie wierzysz, to zobacz opinie: