Jak promować firmę za granicą.

Jak wypromować firmę zagranicą lub skorzystać z „offshoringu”.

Od początku transformacji, Polska odnotowuje systematyczny wzrost eksportu. Z roku na rok rośnie eksport towarów, jak i usług, których głównymi odbiorcami są kraje Unii Europejskiej, Stany Zjednoczone oraz Szwajcaria. Największy bowiem 30% udział w eksporcie usług mają usługi transportowe. Dynamicznie rośnie eksport usług IT i biznesowych: usługi prawne, księgowe, doradztwo w zakresie zarządzania, reklama, badanie rynku i sondaże opinii publicznej oraz doradztwo gospodarcze. Nadal wiele firm nie wykorzystuje jednak polskiego potencjału. Jak zatem promować swoje produkty i usługi na innych rynkach?

promocja firmy za granica

Znajdź klienta

Zanim jeszcze zaczniemy szukać klienta, potrzebne jest przygotowanie ogólnej strategii działania. Musimy dokładnie określić kogo szukamy, gdzie, w jaki sposób do niego chcemy dotrzeć i jakie kroki musimy w związku z tym poczynić? Niewątpliwie pierwszy etap, to etap przygotowań.

  1. Tłumaczenie

Z doświadczenia wiem, że wiele firm nie jest gotowa na „rozmowy” z firmami zagranicznymi. Materiały promocyjne, strony internetowe i obsługa występują bardzo często wyłącznie w języku polskim. Pierwszy etap, to przygotowanie wszystkich potrzebnych materiałów w języku angielskim, a najlepiej również w języku kraju, w którym szukamy odbiorców. Ważne, aby nie były to tłumaczenia dosłowne. Warto zorientować się w terminologii i tzw. słowach kluczowych, które odnoszą się do naszej branży. W tym celu warto sprawdzić witryny podobnych firm zagranicą oraz skorzystać z pomocy dobrego tłumacza. Specjalista od tłumaczeń nie tylko przetłumaczy wszystkie teksty, ale weźmie również pod uwagę branżę, grupy społeczne do których adresowany jest przekaz i właściwości danego regionu geograficznego.

Jak promować firmę zagranicą?

Samo tłumaczenie materiałów nie spowoduje znalezienia klientów. Kolejny etap, to etap promocji. Jeśli mamy już gotową stronę internetową, broszury, katalogi, czas skorzystać z różnych form dotarcia do klienta:

  1. Pozycjonowanie strony internetowej
    Gdzie najczęściej firmy szukają dostawców? Najłatwiej znaleźć partnerów w internecie. Warto zatem pozycjonować stronę internetową, tak aby była łatwa do znalezienia w sieci. Warto skorzystać z pomocy firmy zagranicznej lub znaleźć firmę, która ma już doświadczenie w pozycjonowaniu stron w danym kraju. Pozycjonowanie tego typu wymaga bowiem pozycjonowania pod kątem odpowiednich słów kluczowych i budowy całego zaplecza w innym języku.
  2. Email marketing
    Warto być widocznym i łatwym do znalezienia przez klientów. Możemy również działać bardziej aktywnie. Sami z łatwością możemy wyszukać potencjalnych klientów w internecie. Posiadając adresy mailowe, możemy skorzystać z email marketingu i przesłać firmom z zagranicy odpowiednią ofertę. Jeśli wiadomość będzie dobrze zaadresowana, zedytowana i połączona z treścią naszej strony internetowej – istnieje duża szansa, że nasza oferta zainteresuje odbiorcę.
  3. Reklama
    „Reklama dźwignią handlu”. Aby nie wydawać zbyt dużych pieniędzy warto zacząć od reklamy internetowej. Mam tu na myśli zarówno google adwords, skorzystanie z for internetowych, jak i lokalnych portali ogłoszeniowych. Każdy kraj ma swoje „Allegro”, czy też „Ebay-a”. Dla przykładu, w Szwecji jednym z najpopularniejszych portali tego typu jest portal blocket.se. Dodanie ogłoszenia kosztuje ok. 20zł. Dobrze zatem znaleźć miejsca, w których będziemy mogli za przystępną cenę promować swoje produkty.
  4. Targi
    Targi, to niewątpliwie jeden z najlepszych i najskuteczniejszych sposobów na bezpośredni kontakt z potencjalnymi klientami. Przekonało się o tym wiele polskich firm, w których znaczna część budżetu marketingowego przeznaczana jest właśnie na ten cel. Nie jest to natomiast najtańsza forma promocji i niewątpliwie wymaga od nas dłuższych przygotowań.
  5. Partnerzy
    Różnice kulturowe, językowe, odległość, to zawsze elementy, które budzą wiele niepewności we wzajemnych relacjach. Czasami warto zatem znaleźć partnera, który pomoże nam w kontaktach z odbiorcami z innego kraju. W związku z tym wiele firm szuka dystrybutorów własnych usług/produktów na danym rynku, bądź otwiera własne biura sprzedażowe, zatrudniając w nich lokalnych handlowców. Jeśli nie jesteśmy pewni własnych umiejętności w relacjach i bezpośredniej współpracy z klientami zagranicznymi, zawsze warto wziąć pod uwagę rozwiązanie tego typu.

Offshoring

Proces poszukiwania partnerów można również odwrócić korzystając z tzw. offshoringu. Offshorring, to angielski termin określający proces przeniesienia pewnych procesów biznesowych zagranicę. Wiele firm, w celu obniżenia kosztów produkcji, czy świadczonych usług, przenosi część działalności zagranicę. Może to polegać na utworzeniu filii, bądź zleceniu podwykonawstwa. Na offshoringu mogą skorzystać firmy polskie, gdyż nadal nasz rynek oferuje niskie koszty pracy. Warto zatem szukać zagranicznych firm zainteresowanych offshoringiem oraz utrzymywać kontakty z agencjami pośredniczącymi w tego typu procesach. Jedną z tego typu instytucji jest http://www.paih.gov.pl/pl

Otwarcie firmy za granicą

Krokiem, na który czasem warto się zdecydować, to otwarcie firmy za granicą. Nie jest to jednak proces łatwy. Warto w tym przypadku znaleźć jakiegoś konsultanta, który przeprowadzi nas przez cały proces zakładania firmy – od kwestii związanych z urzędami, po znalezienie odpowiedniego podmiotu zajmującego się księgowością.